Policy för sjuka barn

ESTIA FÖRSKOLANS POLICY FÖR NÄR BARNET ÄR SJUK

NÄR SKA BARNEN VARA HEMMA FRÅN FÖRSKOLAN?

”Hemma?” allmäntillståndet avgör!
Barnets allmäntillstånd, det vill säga hur barnet äter, sover och orkar delta i gruppverksamhet, är i regel avgörande för om barnet kan vistas i förskolan.
Många gånger kan ett barn vara aktivt hemma, men orkar inte vara med i barngruppen. Barnet ska orka delta i de vardagliga aktiviteterna inom- och utomhus för att vara i förskoleverksamheten!”

Citat taget från ”När barnet är sjukt”, sid.4, Region Uppsala
Ovan gäller alltid och förälder som blir uppringd av Estias personal måste hämta barnet så fort det går

Samtidigt vill vi tydliggöra att barn som ”bara” är förkylda är det helt OK att vara i förskolan då de inte har feber.

Vid magsjuka och vinterkräksjuka när smittorisken är stor och rekommendationen från Region Uppsala är att man ska vara hemma uppmanar vi er alla att tänka på spridningseffekten och behålla det sjuka barnet samt eventuellt övriga syskon hemma enligt de råd ni kan läsa eller få från 1177.

Vi hoppas på er förståelse och hjälp.